Coaching – fakty i mity

Coaching to ostatnio coraz bardziej popularne słowo. Wszyscy słyszeli, każdy niby wie o co chodzi… Ale czy rzeczywiście tak jest? Spora część ludzi uważa, że coaching to czary mary, spotkanie z kimś kto powie, co i jak zrobić w życiu: jak osiągnąć cel, jak zmienić życie, jak schudnąć, jak nauczyć się języka obcego, jak zarządzać firmą, jak byś świetnym team liderem, jak zarządzać czasem, jak pokonać lenistwo, jak mieć idealny związek. Coach ma mieć rozwiązania na każdy wręcz życiowy problem. „Idź do coacha, on ci powie co robić”. 

Otóż nie. Coaching nie na tym polega. Dobry coach nie powie ci co robić, bo nie jest jasnowidzem. Nie jest też mentorem. Przede wszystkim jednak, nie jest tobą, a to w tobie są odpowiedzi na wszystkie te pytania. W tobie, bo ty, jak nikt inny, znasz siebie. Czasami tylko potrzebujesz wsparcia, aby sobie to wszystko poukładać, albo spojrzeć na siebie zupełnie z innej, dotąd nieznanej ci perspektywy. Nikt nie wie o tobie więcej niż ty sam. Wszystkie wspomnienia przechowywane są w twojej głowie i często determinują to, co myślisz o sobie, w co wierzysz i w jaki sposób działasz. Dlatego ty jesteś najlepszym ekspertem w swoim życiu! 

Jaka zatem jest rola coacha? Cały proces coachingu najbardziej obrazowo można przedstawić jako wspólną podróż coacha i klienta z punktu A, w którym klient obecnie się  znajduje do punktu B, w którym chciałby być. Coach to towarzysz podróży, który posiada i stosuje różne narzędzia. Zadając odpowiednie pytania, motywuje klienta do odkrywania siebie, swoich zasobów, możliwości, kreatywności, nowych pomysłów i rozwiązań, aby cel który klient chce osiągnąć stał się rzeczywistością. Chodzi o sprawdzanie różnych możliwości, rozwiązań, sposobów realizacji i dostosowaniu ich do potrzeb klienta, w zgodzie z wartościami, którymi kieruje się on na co dzień. Coach nie daje rad, ale pomaga w odkrywaniu siebie, uświadamianiu sobie własnych pragnień i marzeń. Coach pomaga w osiągnięciu celu często poprzez identyfikowanie przeszkód na drodze do niego. Zadaniem coacha jest przede wszystkim zadawanie pytań, tak aby zaprowadzić klienta w obszary swoich działań i myśli, których do tej pory nie brał pod uwagę. Często jest tak, że klient wie co zrobić, ale nie ma odwagi by wykonać pierwszy krok. 

Pytania w coachingu powinny być zadawane w taki sposób, aby nie sugerowały rozwiązania, nie były zawiłe, ani naprowadzające. Celem coacha jest dodawanie klientowi wiary we własne możliwości, budowanie w nim oparcia na własnych zasobach. Zasobach, które każdy człowiek posiada, jednak często o nich nie wie, lub nie potrafi wykorzystać ich we właściwy sposób tak, aby osiągnąć upragniony cel. Coach pracujący zgodnie z etyką tego zawodu tj. standardami kodeksu pracy coacha rekomendowanymi przez Izbę Coachingu nie może nic doradzać, nic sugerować, nie może patrzeć na temat przez pryzmat swoich doświadczeń, nie może pouczać. Głównym założeniem coachingu jest to, że to ty jako klient posiadasz w sobie wszystko, czego potrzebujesz, aby rozwiązać problem, zacząć działać, uczyć się, odkrywać swoje do tej pory nieznane zasoby i wykorzystywać je w najbardziej pożądany dla ciebie sposób. 

Cały proces coachingu trwa od kilku spotkań do wielu, często rozłożonych w czasie. Zależy to od złożoności celu, nad którym pracuje klient, jego zaangażowania. Bywa, że jest podzielony na mniejsze kawałki (cele), które sumarycznie pracują na osiągnięcie czasem naprawdę sporych wyzwań. 

Magdalena Krakowska